Ein Gedi – zielona oaza w sercu pustynii

Ein Gedi to największa oaza w Izraelu. Można w niej znaleźć wodospady i strumyki wijące się u podnóża klifów. Jeśli zdecydujesz się na wejście na górne półki tych klifów, będziesz podziwiać zapierający dech widok na Morze Martwe. A może jesteś miłośnikiem jaskiń – nie ma problemu, jedną jaskinię udostępnioną do zwiedzania też tam znajdziesz :). Z tego wpisu dowiesz się co, jak i za ile! Zapraszamy 🙂

Ein Gedi

Rezerwat przyrody Ein Gedi, w sercu Pustyni Judzkiej, rozciąga się wzdłuż klifu He’etekim a swój zielony krajobraz zawdzięcza czterem źródłom, tryskającym z ziemi przez okrągły rok! Przez wąwóz przepływają rzeki: Dawida i Arugot, wzdłuż których rośnie bujna roślinność (na tyle bujna, na ile może być bujna na pustyni :D), a nad wąwozem górują wysokie klify!

W parku żyje duże stado koziorożców (ibex) i co bardzo ciekawe, do początku roku 2000 w parku można było zaobserwować lamparty! Teraz podobno zdarza się co najwyżej natknąć na jakiś ślad lampartów (a przynajmniej tak informuje nas ulotka, którą otrzymujemy na wejściu :)).

Co zwiedzić

Park Narodowy Ein Gedi to przede wszystkim szlaki piesze! Jest wiele różnych szlaków, które można przejść, a władze parku wyróżniają kilka ważnych punktów do odwiedzenia, na podstawie których można dobrać odpowiednią dla siebie trasę pieszą:

• Wodospad Dawida – znajduje się na końcu prostego szlaku pieszego, do którego dojdą nawet najmłodsze pociechy.
  • Strumień Arugot – nieco trudniejszy szlak turystyczny, który biegnie wzdłuż rzeki Arugot i prowadzi do ukrytego wodospadu, i naturalnych basenów.
  • Źródła Ein Gedi -źródło znajdujące się na zboczu góry i zasilające roślinność oazy.
  • Jaskinia Dudim – mała jaskinia na szczycie Wodospadu Dawida.
  • Świątynia – ruiny prehistorycznej świątyni, znajdujące się w pobliżu źródła Ein Gedi, świątynia jest przypisywana okresowi Chalkolitu (ponad 5000 lat temu)
  • Suchy Kanion – odcinek rzeki Dawida z imponującym punktem widokowym. Tylko dla doświadczonych turystów.
  • Wzniesienie Ein Gedi- 5 stromych szlaków wspinaczkowych z oazy En Gedi na płaskowyż Judejskiej Pustyni: Mt Yishay Ascent, En Gedi Ascent, Bney Ha’Moshavim Ascent, Essene Ascent  i Tsruya Ascent. Wszystkie są przeznaczone tylko dla doświadczonych turystów.
  • Tel Goren – pozostałości starożytnej osady w En Gedi. Odnaleziono tam pozostałości osadnictwa z epoki żelaza, okresu perskiego, okresu hellenistycznego i okresu rzymskiego.

Jak dojechać?

Autem

Jedyna możliwość dojazdu do Ein Gedi samochodem to dojazd od drogi nr 90. Jadąc z Jerozolimy (obszarem należącym do Palestyny), Ejlatu czy Tel Awiwu prędzej czy później będziemy musieli wjechać na drogę nr 90 ciągnącą się wzdłuż Morza Martwego. Rezerwat znajduje się tuż przy samej drodze, jest tam też darmowy parking.

Autobusem

Do Eiin Gedi można podjechać zarówno od Jerozolimy jak i od Ejlatu. Z Jerozolimy dojedziecie autobusem nr 444 lub 486 (koszt przejazdu to 34  ILS), a z Ejlatu autobusem nr 444 (42,50 ILS), a chcąc wysiąść jak najbliżej rezerwatu musicie dojechać do przystanku “Field School”.

Jeśli najpierw planujecie zwiedzić Masadę, a później przetransportować się do Ein Gedi to możecie zrobić to wsiadając do autobusu numer 486, 444 lub 384 (koszt przejazdu to 16 ILS).

Dokładne rozkłady jazdy sprawdzicie tutaj, na oficjalnej stronie przewoźnika Egged.

Godziny otwarcia

Do parku można wejść najpóźniej godzinę przed zamknięciem (chyba, że idziecie do Wadi Arugot to 2h).

W okresie letnim:

• Od soboty do czwartku od 08:00 do 17:00
  • W piątek i w święta od 08:00 do 16:00

Uwaga! Od 26 lipca do 31 sierpnia w czwartki i w piątki godziny otwarcia parku są wydłużone do 18:00.

W okresie zimowym:

• Od soboty do czwartku od 08:00 do 16:00
  • W piątek i w święta od 08:00 do 15:00

Bilety wstępu

• 28 ILS osoba dorosła,
  • 14 ILS dziecko,
  • 24 ILS student.

Chcąc wejść do synagogi należy zapłacić dodatkowo:

• 14 ILS osoba dorosła,
  • 7 ILS dziecko,
  • 12 ILS student.

Do Ein Gedi można również wejść na bilecie łączonym, który został przez nas opisany w innym poście :).

Ile czasu potrzeba na Ein Gedi?

Nie da się tego jednoznacznie określić, ponieważ wszystko zależy od tego, która trasa zwiedzania was interesuje.

W kasie można pobrać darmową mapkę, na której są zaznaczone i opisane trasy – poniżej wrzucam zdjęcia poglądowe.

Ein Gedi Ein Gedi

My przeszliśmy trasę od kasy Wadi Dawid do wodospadów Dawida, a następnie wspięliśmy się do źródeł Shulammit i Ein Gedi z postojem przy ruinach świątyni. Zeszliśmy od strony Tel Gorem (schodząc z Ein Gedi Spring do Tel Gorem można pójść na skróty i szybciej skręcić na główną drogę prowadzącą z powrotem do parkingu). Przejście tej trasy zajęło nam ok 2h 20 min.

Poniżej wstawiam tabelkę z trasami i czasem ich przejścia.

Ścieżka

Poziom trudno
ści

Czas przej-ścia Punkt początkowy Punkt końcowy Rozpocząć najpóźniej: Uwagi
Antyczna synagoga 1 30 min synagoga synagoga 30 min przed zamknięciem
Dolna część Wadi Dawid: wodospad Dawida 1 1 h kasa biletowa Wadi David kasa biletowa Wadi David 1 h przed zamknięciem Musisz opuścić wodospad Dawida najpóźniej 30 min przed zamknięciem rezerwatu.
Górna część Wadi Dawid: wodospad Dawida, źródła Shulamit’s i Ein Gedi, jaskinia Dodim 2 3-4 h Wodospad Davida kasa biletowa Wadi David lub Tel Goren 1 h 30 min przed zamknięciem (z wodospadów Davida – ale polecamy wcześniej!) Musisz opuścić jaskinię Dodim najpóźniej 1h 30 min przed zamknięciem rezerwatu, a źródła Ein Gedi najpóźniej 1h przed zamknięciem.
Wadi Arugot – krótsza trasa – ukryte wodospady,  2 2-3 h Kasa biletowa Wadi Arugot Kasa biletowa Wadi Arugot 2 h przed zamknięciem  Musisz opuścić górne baseny najpóźniej na 1h przed zamknięciem
Wadi  Arugot – dłuższa trasa – ukryte wodospady, górne baseny 3 4-5 h Kasa biletowa Wadi Arugot Kasa biletowa Wadi Arugot 4 h przed zamknięciem Musisz opuścić górne baseny najpóźniej na 1h przed zamknięciem Możesz rozpocząć trasę z ukrytych wodospadów na górne baseny nie później niż 3 h przed zamknięciem
“Tsaffit Trail” – suchy kanion, źródło En Gedi, Dolna część Wadi Dawid 3 4-6 h Field School kasa biletowa Wadi David 4 h przed zamknięciem Niebezpieczne podczas powodzi.
Góra Yishai, punkt widokowy Ein Gedi, źródła Ein Gedi, Dolna część Wadi Dawid 4 7-9 h Field School kasa biletowa Wadi David Nie później niż o 8 rano! Trudna i długa trasa, należy poinformować obsługę parku o podjęciu tej trasy.
Tel Goren, źródła Ein Gedi, punkt widokowy Ein Gedi, wzniesienie B-nei Hamoshavim, Wadi Arugot 4 6-8 h Tel Goren Kasa biletowa Wadi Arugot Nie później niż o 8-9 rano! Trudna i długa trasa, należy poinformować obsługę parku o podjęciu tej trasy.
Wzniesienie Zeruiah, przejście pustynną równiną, wzniesienie Essenes, Wadi Arugot 4 7-9 h Kibbutz Ein Gedi Kasa biletowa Wadi Arugot Nie później niż o 8 rano! Trudna i długa trasa, należy poinformować obsługę parku o podjęciu tej trasy.

1 – prosta, 2 – średnia, 3 – trudna, 4 – bardzo trudna

Nasz plan zwiedzania

Zaraz po wejściu do parku idzie się wybetonowaną ścieżką, idealną dla rodzin z dziećmi (i z wózkami).

Ein Gedi

Po parku biega mnóstwo Góralków Skalnych, które zupełnie nie przejmują się ludźmi, wiedzą w końcu, że są u siebie! 🙂 Już na początku mieliśmy okazję obserwować kilka z nich z bliska.

Ein Gedi Ein Gedi

Szlak ciągnie się wzdłuż niewielkiej rzeczki, dookoła rosną zielone krzewy, a Góralki Skalne leniwie obserwują świat z górnych półek skalnych.

Szlak po krótkiej chwili zamienia się z wybetonowanej ścieżki na bardziej naturalne, kamienisto-piaszczyste podłoże.

Kilka minut później trafiamy do głównego punktu programu, czyli wodospadu Dawida.

Ein Gedi

Po krótkiej przerwie ruszyliśmy dalej. Mieliśmy lekki dylemat czy wracać już do samochodu czy wspiąć się wyżej. Wybraliśmy to drugie i nie żałowaliśmy! Faktycznie, na tym etapie spacer zamienił się w lekką wspinaczkę. Szlak prowadził ostro w górę, a ścieżka zrobiła się wąska. Wymijanie się z ludźmi nie należało do najłatwiejszych, gdy z lewej strony widniała ogromna przepaść. Ale każda kropla potu była warta widoku jaki mogliśmy dzięki temu zaobserwować! Z każdym krokiem Morze Martwe ukazywało nam się coraz dokładniej, a było to tak wysoko i tak stromo, że osoby z lekkim lękiem wysokości mogły dostać zawrotów głowy!

Ein Gedi Ein Gedi Ein Gedi

Wkrótce dotarliśmy do źródła Shulamit’s, które nie robiło zasadniczo żadnego wrażenia, od trochę wody :). Chwilę później dotarliśmy do rozwidlenia. Mogliśmy iść albo w prawo do jaskini, albo w lewo do źródła Ein Gedi i do ruin świątyni. Na jaskinię nie mieliśmy ani wystarczająco dużo czasu, ani nie byliśmy na nią przygotowani więc postanowiliśmy podejść do ruin. Po krótkiej wspinaczce znowu mieliśmy okazję podziwiać niesamowite widoki – wprost idealna sceneria do sesji zdjęciowej :).

Ein Gedi Ein Gedi Ein Gedi Ein Gedi

Po chwili podszedł do nas strażnik i oznajmił, że niedługo musimy się zbierać, bo Park będzie zamknięty. Zauważyliśmy, że to powszechne rozwiązanie w Izraelu. Już drugi raz spotkaliśmy się z sytuacją, w której pracownik parku pilnuje, żeby ludzie wyszli z niego przed zamknięciem. Pierwszy raz spotkaliśmy się z tym w Ein Avdat. A więc nie pozostało nam nic innego jak zebrać się w drogę powrotną. Poszliśmy w kierunku źródeł Ein Gedi i w stronę synagogi. Jednak nie dotarliśmy do samej synagogi. Zdecydowaliśmy się na szybszy skręt w lewo do głównej drogi i po chwili szliśmy asfaltem w kierunku parkingu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszej wyprawy do Izraela, to zapraszamy do wpisu z relacją z tego wyjazdu!